Adamo di Hans Baldung Grien, una copia di Albrecht Dürer, Galleria delgi Uffizi, Firenze, from the series Navels, 2006-2008
Inkjet photographic print, 150 x 150 cm
Installation view, Meessen De Clercq, Brussels, 2008
This series consists of photographs of details taken from old paintings representing Adam and Eve. Samyn aimed his lens on the respective navels of the original couple painted by Hans Baldung Grien. In its day, the presence of the navel was the subject of protracted debate (Adam and Eve officially have no navels because they were not born of a mother). Greatly enlarged, these details turn into black holes or galaxies, whereby a religious image is transformed into the mysterious depths of the cosmos. The “original” couple were supposedly created in the image of the Creator; so if God has a navel, who is His mother? The series of navels refers to the impossibility of the original concept, and replaces it with an image of a void. The circular shape of the navel also questions the existence of a temporality other than the timeline.
Cette série est constituée de photographies de détails issus de tableaux anciens représentant Adam et Ève. Fabrice Samyn a pointé son objectif sur les ombilics respectifs du couple originel peint par Hans Baldung, dit Grien. La présence du nombril a, en son temps, fait l’objet de longs débats (Adam et Ève en sont dépourvus puisqu’ils seraient nés sans mère). Agrandis fortement, ces détails se transforment en trous noirs ou galaxies, en un basculement de l’image religieuse vers les tréfonds mystérieux du cosmos. Le couple dit « originel » est en réalité déjà une copie du créateur ; dès lors, si Dieu a un nombril, qui en est la mère ? La série des ombilics renvoie à l’impossibilité de la notion d’original et restaure à sa place une image de l’abîme. La forme circulaire du nombril questionne aussi l’existence d’une temporalité autre que celle de la ligne du temps.