Breath Piece IV: The Cloud Library, 2014
White clay, wood and paint, 240 x 240 cm
The Cloud Library is a work that is both sculptural and performative.Throughout the exhibition, Samyn has been shaping “clouds” that he observed through the window of the room. The procedure is based on the artist’s breath (one inhalation + one exhalation = one cloud made). The instability of the cloud is reinforced by the fleeting quality of breath, however the attempt is futile: the three dimensional shape of a cloud can never be grasped or correctly reproduced from a terrestrial viewpoint.
Breath Piece IV, Activation I : The Cloud Library
Protocol
Setup:
– a table in front of a window through which the sky is visible.
– on the table are fibre porcelain packs, a cutting cable, a bucket of water and rags.
– in the room are some bookshelves painted by F.S in a sky-blue gradient. The darkest is at the top.
Performer
– The performer is F.S. or someone chosen and trained by him.
Action
– Performer 1 is sitting at a worktable in front of the window and is sculpting, with the help of fibre of porcelain, one or more clouds, each completed in the time span of one exhalation.
– The clouds are placed on the bookshelves in the room, arranged by size. The biggest is on the top and the smallest on the lowest shelves.
Time
– Performer 1 sculpts every time he finds the clouds beautiful.
– When F.S. considers the bookshelves full, the work is complete.
Activation
– Past: April 2014, Brussels, Galerie Meessen De Clercq
– Future: the piece can be reactivated by F.S. before death.
Tout au long de l’exposition, Fabrice Samyn est venu modeler des “nuages” qu’il a observé à travers la fenêtre de la pièce suivant une procédure d’exécution précise basée sur son souffle (une inspiration + une expiration = un nuage réalisé). L’instabilité du nuage est renforcée par la vulnérabilité du souffle et la tentative est louable tellement elle est vaine. Comment reproduire ce qui a un relief visible, mais une forme impossible à cerner du point de vue terrestre ?
Breath Piece IV, Activation I : The Cloud Library
Protocole
Mise en scène
– Une table devant une fenêtre laissant apparaître le ciel.
– Sur la table se trouvent des paquets de fibre de porcelaine, un fil
à couper, un bol d’eau et des chiffons.
– Dans la pièce se trouvent une ou plusieurs séries d’étagères placées à quelques pas de la table. Ces étagères sont peintes par F.S. en un dégradé de ciel bleu. La teinte la plus foncée se trouve en haut.
Interprète
– L’interprète est F.S. ou une personne choisie et entraînée par ses soins.
Action
– L’interprète est assis à une table de travail devant la fenêtre et sculpte, à l’aide de fibres de porcelaine, un ou plusieurs nuages, chacun d’eux étant réalisé dans le laps de temps d’une expiration. – Les nuages sont placés par ordre de taille sur les étagères qui se trouvent dans la pièce. Le plus grand en haut et le plus petit, sur les étagères les plus basses.
Durée
– L’interprète sculpte en une ou plusieurs sessions performatives de deux heures chaque fois qu’il trouve que les nuages sont beaux.
– L’œuvre est achevée lorsque F.S. estime que les étagères sont remplies.