A BREATH CYCLE, 2017
Performance
A Breath Cycle consists of a series of performances or Breath Pieces that have been developed following the same logic used in other participative and collaborative projects by Fabrice Samyn.
A site-specific selection of seven Breath Pieces collectively form A Breath Cycle.
The separate parts of the cycle are connected. They can be presented as a unity or in a variety of combinations. Some of the Breath Pieces are interactive, inviting the audience to join in the practice. Others, like Undressing Time, are the result of collaboration, including one with choreographer and dancer Manon Santkin. The protocol, or score, lies at the heart of each performance. The protocol is an open score for performer interaction and co-author collaboration, and frames audience participation.
Each of the Breath Pieces articulates itself by creating a correspondence between an action accompanying an inhalation and an action accompanying an exhalation, in such a way that an awareness of our perception of time is encouraged.
Breath Piece I: Light’s Treshold; at each inhalation, a granddaughter lights a candle while the grandmother blows out that same candle as she exhales.
Breath Piece IV: Being Cloud (Activation II and III); with each exhalation, a blind friend of the artist is sculpting a cloud out of fibre porcelain.
Breath Piece V: Undressing Time; each inhalation induces dressing and each exhalation induces undressing.
Breath Piece VI: Vanity’s Ballroom; Shostakovich’s “Waltz No. 2” has been reproduced only with the breath of the performers, inducing specific movements.
Breath Piece VII: Womb; two performers surround a willing audience member and tune their breath to his in his ears.
Breath Piece VIII: Blink of the Night; each audience member is asked to gently open their eyes while exhaling and gently close them while inhaling.
Breath Piece IX: Breath Border; the audience is asked to sit by twos in front of each other and follow with their hands the perception of the other’s breath.
A Breath Cycle consiste en une série de performances développées selon la même logique participative et collaborative que celle utilisée dans d’autres projets par Fabrice Samyn. Une sélection spécifique de sites de 7 Breath Pieces forme A Breath Cycle.
Les différentes parties du cycle sont connectées. Elles peuvent être présentées comme une unité ou dans une variété de combinaisons. Certaines Breath Pieces sont interactives, invitant le public à se joindre à la pratique. D’autres sont le résultat d’une collaboration, comme Undressing Time, avec la chorégraphe et danseuse Manon Santkin. Le protocole, sorte de partition et didascalie de la pratique, est au cœur de chaque performance. Il est une partition ouverte pour l’interaction entre l’artiste et la collaboration entre coauteurs, et il encadre la participation du public.
Chacune des Breath Pieces s’articule en créant une correspondance entre une action accompagnant une inspiration et une action accompagnant une expiration, de manière à aiguiser notre perception du temps.
Breath Piece I: Light’s Treshold ; une petite fille allume une bougie à chacune de ses inspirations, tandis que sa grand-mère souffle cette même bougie de son expiration.
Breath Piece IV: Being Cloud (Activation II and III) ; un ami aveugle de l’artiste sculpte un nuage en porcelaine de fibre à chaque expiration après l’avoir saisi à l’inspiration.
Breath Piece V: Undressing Time ; chaque inhalation induit un habillage et chaque expiration induit un déshabillage.
Breath Piece VI: Vanity’s Ballroom ; la Valse no 2 de Shostakovich est reproduite avec le souffle des performeurs, leur induisant des mouvements spécifiques.
Breath Piece VII: Womb ; des groupes de deux performeurs entourent un volontaire issu du public et accordent leur souffle au sien, leurs bouches à l’orée de ses oreilles.
Breath Piece VIII: Blink of the Night ; chaque membre du public est invité à fermer doucement les yeux tout en expirant et à doucement les fermer en expirant.
Breath Piece IX: Breath Border ; l’audience est invitée à s’asseoir par deux l’un devant l’autre et à suivre de la main la perception du souffle de l’autre.