Between Vanishing Points, 2012
Oil on canvas, 150 x 94 cm (each)
Le Mariage de la Vierge, Il Perugino, ca 1503 (left)
Le Mariage de la Vierge, Raffaello, ca 1504 (right)
These are two landscapes that respond to each other, hung face to face on opposite walls of a room. They show two isolated details from two famous paintings on the same subject: The Marriage of the Virgin, painted by Perugino in 1500, and on the other side, by his pupil Raphael in 1504. Samyn has deliberately chosen to reproduce the part of each image where the two masters placed their vanishing points (in other words, the central opening of the building shown in the background). By placing the two works opposite each other, he stresses the need to choose a point of view. Either we look at the left-hand landscape or at the one on the right. The viewer is caught between two infinities.
Deux peintures se font face ; ce sont deux paysages qui se répondent l’un l’autre. Deux détails isolés provenant de deux peintures célèbres traitant du même sujet : Le Mariage de la Vierge peint, d’une part, par Le Pérugin vers 1500 et, d’autre part, par son élève Raphaël en 1504. Fabrice Samyn a sciemment choisi de reproduire l’espace où les deux maîtres ont placé leur point de fuite (c’est-à-dire l’ouverture centrale du bâtiment représenté en arrière-plan). En plaçant les deux œuvres face
à face, il souligne la nécessité du choix pour adopter un point de vue. Nous regardons soit le paysage de gauche soit celui de droite. Nous voilà donc « irradiés » entre deux infinis.