TO COME INTO THE SKY, 2017

Oil on Canvas, 10 formats of 80 x 120 cm each


With a series of paintings depicting fountains of flowing water, Samyn engages with the question of continuity: water never flows twice in the same way. For a painter, this constitutes the non-representable, since when it is in continuous movement, it cannot be captured or fixed to the canvas. As a symbol for renewal, vitality and perpetual renaissance, flowing water also has a powerful erotic connotation, alluding to the circle of life and death. It evokes male ejaculation and puts us back in touch with our instinctive, animal dimension. Ejaculation, synonymous with orgasm, embodies that dual dimension of time: the infinite, forgetting oneself, and engendering, heredity, death.


À travers la série qu’il a consacrée au thème des fontaines, Fabrice Samyn travaille sur la continuité qui, d’une certaine manière, consiste en une multitude de discontinuités. Certes, l’eau coule toujours mais jamais de la même manière. Chaque civilisation a construit des fontaines, et celles-ci sont bien plus que des artefacts ornementaux. De par leur mouvement continuel, jamais elles ne se laissent fixer sur la toile, et constituent par excellence ce que le peintre ne peut représenter. Symbole de régénérescence, de vitalité et de perpétuelle renaissance, elles sont également dotées d’une forte connotation sexuelle. Elles évoquent l’éjaculation masculine et nous mettent face à la dimension instinctive et animale de notre condition. L’éjaculation, synonyme d’orgasme, incarne la dualité du temps : d’une part, l’infini, doux refuge où l’on en arrive à s’oublier soi-même, et, d’autre part, la conception, l’hérédité, la mort.