La Madeleine aux Deux Flammes,
The Penitent Magdalen, Metropolitan Museum of Art New York City
, 2011
Oil on canvas, 180 x 120 cm
Georges de la Tour, La Madelaine aux deux flammes, ca 1640


In his flame paintings, Samyn reproduces highly enlarged details of old master paintings by Georges de la Tour (France, 1593-1652). As a painter, de la Tour was particularly famous for his use of light and darkness. Light is also the subject here for Samyn; with his extremely enlarged flames he seems to investigate the essence of light, together with the fleeting and consuming qualities of the flame. In this series, he also takes an interest in the concept of original and copy, particularly by painting the two versions of Saint Sebastian tended by Irene as a dyptich, or, interested in their reflection, the two flames in La Madeleine aux Deux Flammes, Metropolitan Museum of Art, New York City.


Fabrice Samyn se concentre à reproduire des détails de flammes peintes par Georges de la Tour ( France, 1593–1652). En tant que peintre, de la Tour était connu pour son usage de la lumière et de l’obscurité. Pour cette série réalisée par Fabrice Samyn, la lumière est aussi le sujet principal de la peinture. Il s’intéresse aussi à la notion d’original et de copie en peignant notamment, en diptyque, les deux versions de Saint Sébastien soigné par Irène ou, par la problématique du reflet, le détail des deux flammes dans La Madeleine aux Deux Flammes, Metropolitan Museum of Art, New York City.