Narcissus?, 2010
Eggtempera and oil on canvas, 30 x 24 cm
Il Caravaggio, Narcisse, 1597-1599


For this painting, Fabrice Samyn copied a small detail out of Caravaggio’s famous Narcissus: the young man’s hand at the lake’s edge, mirrored in the water. The artist rotates this detail vertically, so that the water appears like a mirror on the wall. By reducing the painting to this detail, the reflection gains a magical momentum: the focus shifts from the boy’s face to his hand, which is so close to its own reflection that it almost seems to touch. For a second, Narcissus’ doomed love towards his counterfeit seems close to its fulfilment; it is captured in a moment of tranquillity and prayer.


Pour cette peinture, Fabrice Samyn a reproduit un détail du célèbre Narcisse du Caravage : la main du jeune homme penché sur la rive du lac, qui se reflète dans l’eau. L’artiste l’a fait pivoter en position verticale, de manière à ce que la surface d’eau apparaisse comme un miroir contre le mur. En réduisant la toile à cet élément, le reflet acquiert une allure magique : l’essentiel n’est plus le visage du garçon mais sa main, si proche de son reflet qu’on pourrait croire qu’elle le touche. L’espace d’un instant, l’impossible amour qu’éprouve Narcisse pour son double semble proche de la plénitude, capturé dans un moment de paix et de prière.