Calendar Piece II: Ho Ôn, 2010
365 vintage postcards, variable dimensions


Ho ôn is an installation consisting of 365 vintage postcards, pinned side-by-side, picture side up, to four walls of a small room. From each postcard the artist has extracted the phrase “I am”, flipped it over and reinserted it into the image, so that a handwritten “I am” appears in the middle of a city skyline at sunset or an alpine panorama. Ho ôn references an ancient Greek name for God:“Ego eimi ho ôn”, I am the one who is. 365 anonymous writers form a community proclaiming, “I am”. Within the intimacy of the postcard cabinet, the viewer is eventually redirected towards him- or herself, to his or her own essence. In his work, Samyn plays with ambiguities of language; his technique is one of collecting, cropping, selecting and erasing, not only of words but also of objects and the traces that time left on them. The double meanings he imposes onto his objects allow for multiple interpretations, some philosophical, some personal.


Ho ôn est une installation composée d’une sélection de 365 cartes postales, collectées sur des marchés aux puces. L’intervention consiste en une découpe minutieuse de l’expression “I am” dans le texte écrit sur la carte par le destinateur. L’artiste retourne alors sur lui-même ce morceau de carte à l’endroit exact de sa découpe. L’expression “I am” devient ainsi visible dans l’image de la carte postale. Le titre de l’œuvre, “Ho ôn” provient du grec ancien et signifie “celui qui est”. On retrouve ces mots dans le nimbe entourant la tête du Christ dans certaines icônes sous l’expression “ego eimi ho ôn” en phonétique du grec ancien signifiant “je suis celui qui est”. En appelant “celui qui est” le peuple des “je suis”, Fabrice Samyn redonne un potentiel transcendant à tout un chacun, replaçant le “divin” au quotidien.