Calendar Piece III, Phase II: All Saints, 2012
Performance. Courthouse, Brussels, Belgium


During March and April 2012, the entrance hall of the Brussels Courthouse was taken over by an artwork of Samyn entitled All Saints. Presented in vitrines, this work consists of 188 copies of the same book, each one opened on one of the 365 pages. Each page shows a photograph of a first name. Confronted with this art work the visitors were invited to contemplate on the wanderings and reference points continuously present within people. To support his proposition, the artist has realized a performance consisting of a declamation of all the names in the main entrance hall of the Courthouse. This performance points towards the theatrical character inherent in the system of law: the required gestures, specific language and ceremonial behaviour of both the jury and the accused.


Avec cette œuvre intitulée All Saints, Fabrice Samyn a investi le hall d’entrée du Palais de Justice à Bruxelles en mars et avril 2012. Sous des vitrines, étaient présentés 188 livres ouverts. Chaque page représentait un des 365 prénoms. Confrontés à cette œuvre, les visiteurs étaient invités à s’interroger sur l’errance et la recherche de repères continuellement présents en l’homme. Avec la volonté d’appuyer sa proposition, l’artiste a réalisé une performance qui consistait en une déclamation continue de tous les prénoms dans la « salle des pas perdus ». On peut voir dans cet inlassable appel un écho au langage théâtral et cérémonial des hommes de loi lors des convocations des accusés et des témoins.